X

Poznaj produkty funkcjonalne

Zmęczenie – co jeść, by nabrać energii?

Każdy z nas przeżywa czasem okresy zmęczenia. Najczęściej łączymy je z nadmiarem pracy, jednak nierzadko ciężko nam zdefiniować ich przyczynę. Czy składniki naszej diety mają wpływ na poziom naszej życiowej energii? Przyjrzyjmy się temu.  

 

Definicji zmęczenia jest wiele, jednak subiektywne odczucie utraty sił rozpoznaje większość z nas. Przyczyn takiego stanu może być wiele. Zaliczamy do nich brak odpowiedniej ilości snu, intensywną pracę fizyczną lub umysłową, nadmiar stresu, brak relaksu czy aktywności fizycznej, a także nieodpowiednią dietę, w tym deficyty składników mineralnych i witamin. Badania wskazują, że za odczuwanie zmęczenia odpowiadać może niedobór witamin z grupy B, witaminy C oraz magnezu, a także żelaza. Czy wiesz gdzie możesz znaleźć te składniki? Już spieszę z pomocą. 

 

Witamina C – antyoksydacja przede wszystkim 

 

Witamina C jest jedną z podstawowych witamin antyoksydacyjnych chroniących Twój organizm przed działaniem wolnych rodników tlenowych.  Zapewne nie raz słyszałeś o tej witaminie. Nie dziwi fakt, że dużo się o niej mówi, bo oddziałuje na organizm w bardzo wielu aspektach. Wspomaga działanie układu odpornościowego i nerwowego, a także odgrywa rolę w produkcji kolagenu wpływającego na kształtowanie się kości, zębów czy skóry. Jeśli natomiast po kolejnej przespanej nocy zastanawiasz się, dlaczego wciąż jesteś zmęczony, spójrz na zawartość witaminy C w Twoim pożywieniu. Prawidłowy jej poziom zmniejsza uczucie zmęczenia i znużenia. Pokłady tej witamin znajdziesz w wielu egzotycznych owocach – aceroli, gujawie czy kiwi, ale również w rodzimej czarnej porzeczce.  

 

Witaminy B – oręż do walki z osłabieniem 

 

Witaminy z grupy B, stanowią szeroką grupę substancji regulujących działanie Twojego organizmu. Do tej grupy zaliczamy witaminę B1(tiaminę), B2(ryboflawinę), B6, B12, witaminę H(biotynę), PP(niacynę), kwas pantotenowy, a także kwas foliowy. Wśród nich, na szczególną uwagę w kontekście niwelowania zmęczenia, zasługują witaminy B1, B2, B3, B5, B6, B12 i kwas foliowy. Ta liczna grupa oddziałuje na znoszenie osłabienia czy zmęczenia. Witamina B1 (tiamina) jest np. niezbędna do prawidłowej pracy układu sercowo-naczyniowego oraz nerwowego. W przypadku łagodnego niedoboru może pojawiać się u Ciebie osłabienie, drażliwość, zmęczenie, spadek koncentracji i pogorszenie nastroju. Największe ilości tiaminy występują w wieprzowinie i jej przetworach, produktach pełnoziarnistych, nasionach roślin strączkowych, orzechach oraz w produktach nią wzbogacanych. Wśród świeżych owoców najwięcej tiaminy mają winogrona, pomarańcze, klementynki oraz ananas. Witamina B12 zwana kobalaminą uczestniczy natomiast w tworzeniu czerwonych krwinek oraz jest niezbędna do odpowiedniej pracy układu pokarmowego i nerwowego. Niedobory mogą ujawniać się pod postacią chronicznego zmęczenia, spadku odporności, pogorszenia nastroju, zaburzeń pamięci czy koncentracji. Zadbaj więc o odpowiednią ilość wszystkich z podanych witamin, jeśli odczuwasz ciągłe zmęczenie lub znużenie.

Badania wskazują, że za odczuwanie zmęczenia, odpowiadać może niedobór witamin z grupy B, witaminy C oraz magnezu a także żelaza.

podpis  

Żelazo – tlenowy sojusznik  

 

Żelazo jest niezbędnym składnikiem odżywczym, który musisz dostarczyć do swojego organizmu wraz z pożywieniem. Jego podstawową funkcją jest transport tlenu do narządów ciała, gdyż stanowi składnik ważnych białek organizmu, takich jak hemoglobina i mioglobiny. Żelazo przyczynia się do neutralizowania zmęczenia, poprzez wpływ na odpowiednie natlenienie tkanek. Elementem, który wspomaga wchłanianie dostarczanego żelaza, jest witamina C. Wobec tego zwróć uwagę, by łączyć żelazo właśnie z witaminą C, a tym samym zapewnić sobie optymalne jego wchłanianie. Żelazo znajdziesz głównie w produktach zwierzęcych jak w wątrobie czy nerkach, ale także w owocach czarnej porzeczce czy marakui.  

 

Magnez – energetyczna równowaga  

 

Czy wiesz, że niedobór magnezu może powodować apatię, osłabienie, obniżenie odporności i zmęczenie?  Zdecydowanie większe zapotrzebowanie na magnez mają osoby prowadzące stresujący tryb życia. Ponadto wchłanianie tego pierwiastka jest ograniczane przez alkohol, kawę, herbatę a nawet nadmierną aktywność fizyczną. Duże ilości magnezu znajdziesz w otrębach, kakao, suchych nasionach roślin strączkowych, kukurydzy, maku, nasionach słonecznika i orzechach. Wśród owoców najwięcej magnezu występuje w marakui, bananach, porzeczce czarnej i gujawie.  

 

Podsumowanie  

 

Jeżeli pomimo przespanej nocy, ostatnio ciężko wstać Ci z łóżka, jeśli w ciągu dnia jesteś często zmęczony i rozdrażniony, choć zwracasz uwagę na odpoczynek i relaks. Gdy nie masz stwierdzonych chorób przewlekłych, a ciągle czujesz się osłabiony – może brakować Ci niektórych ważnych składników diety. Zadbaj zatem o zdrowe odżywianie, gdyż odpowiednia dawka witamin i składników mineralnych może zdziałać energetyczne cuda.



Zobacz również produkty DrWitt Premium