X

Poznaj produkty funkcjonalne

Składniki diety a odporność

Kiedy jest lato, za dużo o niej nie myślisz. Kiedy przychodzi jesień lub wiosna – zaczynasz się nad nią zastanawiać. O czym mowa? O odporności. Aby Twój układ odpornościowy działał prawidłowo, potrzebujesz stałej broni. Są nią m.in. witaminy i składniki mineralne. Sprawdź jak działają na Twoją odporność!

Układ odpornościowy jest systemem mechanizmów, które mają za zadanie ochronić Ciebie przed bakteriami, wirusami i innymi patogenami, które wywołują zakażenia, przeziębienia oraz inne choroby. By ochrona ta działała prawidłowo, potrzebny jest szereg elementów w tym składników Twojej diety. Sprawdźmy więc jak poszczególne ze składników wpływają na Twoją odporność, a zatem stopień podatności na choroby. 

Witaminowa odporność

Podstawową bronią w walce o efektywną odporność, są witaminy. W tym przypadku najważniejsze to witaminy A, C, D, B12 i kwas foliowy.

  • W celu wzmocnienia odporności, nie zapominaj o witaminie A. Witamina ta współuczestniczy w tworzeniu komórek układu immunologicznego, a tym samym w prosty sposób przekłada się na Twoją odporność. Dodatkowo witamina A wspomaga utrzymanie skóry i błon śluzowych (w nosie, gardle, płucach, pochwie czy przewodzie pokarmowym) w prawidłowym stanie, co może przeciwdziałać rozwojowi zakażeń.  Witaminę A, w dużych ilościach znajdziesz w taki owocach jak morele, mango czy marakuja.     
  • Witamina D powszechnie i słusznie kojarzona jest z wpływem na układ kostny. Od niedawna łączona jest także ze wspieraniem prawidłowej pracy układu odpornościowego, choćby poprzez wpływ na różnicowanie się komórek odpornościowych np. limfocytów typu B i T .
  • Witaminą najczęściej kojarzoną z układem odpornościowym jest witamina C. Zawarta jest w dużej ilości w owocach takich jak acerola, gujawa, czarna porzeczka, kiwi i warzywach, jak natka pietruszki, papryka, jarmuż, brokuł czy brukselka. Warto wiedzieć, że w chorobach infekcyjnych występuje zwiększone zapotrzebowanie na witaminę C. Ponadto witamina ta wpływa na lepsze przyswajanie żelaza, który również wspomaga Twoją odporność.
  • Kwas foliowy znajdziesz w warzywach liściastych, jak szpinak, sałata, natka pietruszki i owocach, jak gujawa, mango. Witamina B12 (kobalamina) występuje głównie w produktach mięsnych. Odpowiedni poziom tych dwóch witamin odgrywa ważną rolę w prawidłowym działaniu odporności.

Mineralne wzmocnienie

Witaminy to nie wszystko. Niezwykle istotne w dbaniu o odporność jest zestaw składników mineralnych. Wśród najważniejszych wyróżniono:

  • Cynk – kojarzony jest z wpływem na kondycję skóry, włosów, paznokci. Jego działanie jest jednak znacznie szersze. Cynk jest kluczowym elementem do aktywacji jednego z hormonów grasicy (tymuliny), pobudzającego różnicowanie komórek odpornościowych. Dbając zatem o odpowiedni poziom cynku możesz zmniejszyć częstość łapania infekcji
  • Selen jest antyoksydantem chroniącym organizm przed działaniem wolnych rodników, niszczących zdrowe komórki naszego ciała. Dodatkowo działa pobudzająco na układ odpornościowy, prowadząc do namnażania i różnicowania się komórek odpornościowych.  Znajdziemy go w rybach, owocach morza, wątrobach, otrębach i kiełkach zbóż .
  • Żelazo jest składnikiem niezbędnym do przenoszenia tlenu w organizmie. Jego oddziaływanie na układ odpornościowy jest złożony. Wystarczy jak zapamiętasz, że oddziałuje na tworzenie się i prawidłowe działanie komórek układu odpornościowego, tym samym wspierając prawidłowe działanie tego układu. 
  • Miedź – Odpowiedni poziom miedzi jest niezbędny do właściwej pracy układu odpornościowego. Składnik ten w największych ilościach znajdziesz w wątróbce, ostrygach, sezamie czy kakao.

Podsumowanie

Aby ochronić siebie przed infekcjami, najlepiej jeśli o pracy swojej odporności będziesz myśleć cały rok. Zapewniając sobie wsparcie omówionych witamin czy składników mineralnych, dostarczasz organizmowi narzędzi do stałej walki. To prosta droga do zdrowia!



Zobacz również produkty DrWitt Premium