X

Poznaj produkty funkcjonalne

Dieta pełna owoców jako wsparcie dla wzroku


Rozwój technologii sprawia, ze coraz więcej czasu spędzamy przed ekranem monitora, telewizora czy telefonu komórkowego. Przemęczenie oczu, przekrwienie gałki ocznej czy łzawienie, to coraz częściej pojawiające się przeciążenia narządu wzroku.


Więcej

Odkryj prawdę
o witaminie D

Witamina D – właściwości  

 

O witaminie D słyszysz coraz częściej. Jej szeroki wpływ na zdrowie sprawia, że zainteresowanie witaminą D systematycznie wzrasta. Sprawdziliśmy dla Ciebie gdzie występuje, jakie są jej funkcje w organizmie i czy warto ją suplementować.  

 

Witamina D – wielokierunkowe działanie  

 

Wpływ witaminy D na prawidłową mineralizację kości i zębów oraz regulację gospodarki wapnia i fosforu jest już powszechnie znany. Jeśli dodamy do tego oddziaływanie na pracę Twoich mięśni czy układu odpornościowego, to pole działania znacznie się zwiększa. Odpowiedni poziom witaminy D w organizmie wpływa także na prawidłowe procesy podziału komórek ciała. Pamiętaj – jest to podstawowy, a zatem niezbędny proces potrzebny do różnicowania i wzrostu komórek Twojego ciała, a dalej całego organizmu. Na ten moment chyba zdajesz sobie sprawę jak ważna jest dla Ciebie witamina D. Skąd zatem możesz ją pozyskać?  

 

Gdzie znajdziemy witaminę D?  

 

Witamina D najprawdopodobniej głównie kojarzy Ci się ze słońcem. I bardzo dobrze! Jej podstawowym źródłem jest produkcja (synteza) skórna występująca pod wpływem promieniowania słonecznego UVB. „Kąpiele słoneczne”,  czyli tzw. ekspozycja (wystawienie) na słońce stanowi w 80%-90% źródło tej witaminy. Witamina D może być także pobierana z pożywienia. Jej głównymi złożami są ryby, w szczególności takie jak węgorz, śledź, szprot bałtycki, pstrąg tęczowy, łosoś, sardynka, makrela, halibut oraz mleko i produkty mleczne, żółtko jaja, grzyby czy produkty wzbogacone w witaminę D. Niestety badania podkreślają, że w naszej strefie klimatycznej niedobory dotyczą nawet 90% społeczeństwa! Jak to możliwe?

Odpowiedni poziom witaminy D w organizmie, wpływa także na prawidłowe procesy podziału komórek ciała.

podpis  

Przyczyny niedoboru  

 

By zapewnić sobie odpowiedni poziom syntezy witaminy D w skórze, należy zadbać o to, by często wystawiać swoje ciało na działanie promieni słonecznych:

•    długość: codzienna ekspozycja min. 15 min.,

•    czas: godziny 10:00 – 15:00,

•    powierzchnia ciała: 18 % powierzchni ciała (np. przedramiona, część nóg),

•    okres roku: kwiecień – wrzesień

 

Spełniając te minimalne warunki w ciepłe dni, Twój organizm sam powinien wytworzyć odpowiednia ilość tej cennej witaminy. Niestety, w tych czasach, niewielu z nas wczesnym popołudniem (prócz urlopu), może pozwolić sobie nawet na 15 minut spędzonych „na słońcu”. Większość spędza tę część dnia w zamkniętych pomieszczeniach. Jeśli nawet znajdziemy chwilę, to na pewno mamy na sobie kremy z filtrami UVB. (Uwaga – filtry UVB mogą zmniejszać produkcję witaminy D nawet o 99%!). W takich warunkach synteza skórna jest niestety niemalże niemożliwa. Co więcej, także z pożywienia często ciężko uzyskać pożądane wartości tej witaminy. Styl życia jest zatem jednym z głównych winowajców problemu niedoboru witaminy D. Ale nie tylko. Stopień zachmurzenia, szerokość geograficzna i pora roku mogą uniemożliwiać wytwarzanie przez skórę witaminy D. W Polsce, w okresie jesienno-zimowym, jesteśmy zatem szczególnie narażeni na niedostatek tej witaminy. Kobiety w ciąży, dzieci, osoby starsze, otyłe, o ciemniejszym zabarwieniu skóry lub o niskim statusie socjoekonomicznym – to grupy szczególnie narażone na nieprawidłowy poziom tej witaminy w organiźmie.  

 

Jaki jest mój poziom?  

 

Znając już zastosowanie witaminy D oraz wiedząc, jak jesteśmy narażeni na jej niedobory, zapewne zastanawiasz się jak możesz zbadać jej poziom u siebie. Rozwiązanie jest proste. Powinieneś przeprowadzić standardowe badanie krwi na stężenie w surowicy „25-(OH)-D”. Enigmatycznych liczb nie trzeba znać, ale wiedz, że „norma” mieści się na poziomie:

 

•    30-80ng/ml (75-200 mmol/l) u dorosłych

•    20-60 ng/ml (50-150 mmol/l) u dzieci.

 

Jeśli po badaniu znajdziesz się grupie szczęściarzy „w normie”, a większość czasu spędzasz w pomieszczeniu, to wystarczy Ci (szczególnie w okresie od września do kwietnia) suplementacja 800-2000 IU (jednostka międzynarodowa) tej witaminy. Jeśli jednak masz stwierdzony niedobór – wówczas musisz rozpocząć leczenie. Najlepiej zgłoś się do swojego lekarza i ustalcie konkretny plan suplementacyjny.  

 

Podsumowanie  

 

Pamiętaj jednak – najważniejsza jest profilaktyka. By móc wykorzystać wszystkie dobrodziejstwa witamina D, spożywaj produkty naturalnie bogate w witaminę D, szukaj tych wzbogaconych, codziennie zażywaj „kąpieli słonecznych” i regularnie badaj poziom witaminy we krwi.



Zobacz również produkty DrWitt Premium