X

Poznaj produkty funkcjonalne

Jak poprawić pracę serca, czyli wpływ witamin z grupy B
i magnezu

Skoro czytasz ten artykuł, jesteś zapewne zainteresowany wpływem odżywiania na pracę serca. Może ktoś z Twojego otocznia poszukuje składników wpływających na funkcjonowanie serca, a może sam jesteś ciekawy tematu. Na pracę układu naczyniowo-sercowego wpływ ma także wiele poza żywieniowych elementów. Są nimi stres, palenie tytoniu, spożywanie alkoholu czy stopień aktywności fizycznej. Niepodważalnie jednak to właśnie dieta stanowi podstawowy czynnik. Zastanawiasz się, czy odżywiasz się prawidłowo? Rzeczywiście, warto się temu przyjrzeć. Badania przeprowadzone na grupach Polaków wskazują, że nasze nawyki żywieniowe dalece odbiegają od zasad odpowiedniej profilaktyki chorób naczyniowo-sercowych. Odkryj z nami dietetyczne fakty wpływające na pracę Twojego serca!  

 

Witaminowe wzmocnienie  

 

Witaminy są niezwykle istotne dla Twojego organizmu i na pewno o tym wiesz. Musisz dostarczyć je z naturalnie bogatego w nie pożywieniem, żywnością w nie wzbogaconą lub na drodze suplementacji. Dlaczego? Organizm sam zazwyczaj ich nie wytwarza, a jeśli nawet, to w bardzo niewielkich ilościach. Witaminy pełnią m.in. funkcje regulacyjne, co oznacza, że są niezbędne do zachowania elementarnych funkcji organizmu. Jedną z ról, jaką spełniają witaminy jest wpływ na pracę układu nerwowego i mięśniowego, w tym działanie serca. Tutaj swą rolę w dużej mierze odgrywają witaminy z grupy B, a w szczególności tiamina (B1), kwas foliowy, pirydoksyna (B6), kobalamina (B12). Zapotrzebowanie na nie jest zróżnicowane i często zależy od diety, (np. bogatej w białko), stosowania leków (np. antykoncepcyjnych), stanu fizjologicznego (np. podczas ciąży) czy wykonywanej pracy. W jakich owocach znajdziesz te witaminy? Najwięcej witaminy B1 znajdziesz w winogronie, pomarańczy i ananasie, witaminy B6 w bananie, mango, kwas foliowy występuje natomiast w gujawie, mango, granacie i papai.  

Jedną z ról, jaką spełniają witaminy jest wpływ na pracę układu nerwowego i mięśniowego, w tym działanie serca.

podpis 

Magnez – sprzymierzeniec pracy serca  

 

O magnezie mówi się często w kontekście pracy serca. Nic dziwnego! Pierwiastek ten jest drugim po potasie najczęściej występującym wewnątrz komórek ludzkiego ciała kationem. Spełnia on tym samym liczne funkcje, w tym wpływa na metabolizm kostny (jest składową zębów i kości), równowagę wodno-elektrolitową oraz regulację pobudliwości w tkance mięśniowej i nerwowej. Wobec tego w oczywisty sposób oddziałuje na rytm i pracę mięśnia sercowego. W swoim jadłospisie magnez możesz dostarczyć głównie z nasion roślin strączkowych, produktów z pełnego przemiału, a także z owoców takich jak marakuja, banan i czarna porzeczka.  

 

Profilaktyczne warzywa i owoce  

 

Poza magnezem i witaminami z grupy B, badania podkreślają że regularne spożywanie 5 porcji owoców i warzyw dziennie, jest korzystny dla Twojego układu naczyniowo-sercowego.  Dlaczego? Owoce i warzywa są przede wszystkim bogactwem ochronnych dla serca flawonoidów (czarna jagoda), polifenoli (aronia), a także błonnika pokarmowego, kwasu foliowego oraz potasu. Dodatkowo witaminy antyoksydacyjne, jak witaminy A, C, E, neutralizując działanie wolnych rodników, stanowią skuteczną ochronę dla Twojego serca.  

 

Podsumowanie  

 

Jeżeli chcesz zadbać o swoje serce spójrz na to, co znajduje się na Twoim talerzu. Bogactwo witamin i składników mineralnych pod postacią owoców, warzyw może zadziałać ochronnie na Twoje serce. Ponadto, dodatek zdrowych tłuszczy, redukcja soli, odpowiednie nawodnienie, a także stała aktywność fizyczna są kluczem do Twojego zdrowotnego sukcesu!

 



Zobacz również produkty DrWitt Premium