X

Poznaj produkty funkcjonalne

Jak poprawić pracę serca?


Może ktoś z Twojego otocznia poszukuje składników wpływających na funkcjonowanie serca, a może sam jesteś ciekawy tematu.


Więcej

Co zjeść aby poprawić pamięć i koncentrację?


Obecne tempo życia wymusza na Tobie szybkie zapamiętywanie wciąż napływających nowych informacji. Niezbędne jest zachowanie czystego umysłu i pozostanie w stanie pełnej koncentracji.


Więcej

Odkryj prawdę
o witaminie D


O witaminie D słyszysz coraz częściej. Jej szeroki wpływ na zdrowie sprawia, że zainteresowanie witaminą D systematycznie wzrasta.


Więcej

Dieta pełna owoców jako wsparcie dla wzroku

Rozwój technologii sprawia, ze coraz więcej czasu spędzamy przed ekranem monitora, telewizora czy telefonu komórkowego. Przemęczenie oczu, przekrwienie gałki ocznej czy łzawienie, to coraz częściej pojawiające się przeciążenia narządu wzroku. Zalecenia higieny pracy wskazuje, by co godzinę oderwać wzrok od ekranu i spojrzeć w dal. Kto ma na to czas?

 

Kto o tym pamięta? Niestety, zapewne niewielu. Posiłki spożywa jednak każdy. Co zatem można umieścić na talerzu, by wspomóc ten wrażliwy narząd, aby służył nam jak najdłużej? Z ratunkiem przychodzą nam owoce.  

 

Stres oksydacyjny a Twój wzrok  

 

Chcąc zrozumieć wpływ diety na wzrok powinieneś najpierw poznać teorię wolnych rodników. Reaktywne formy tlenu, czyli wolne rodniki, powstają w ciele człowieka naturalnie. Organizm naturalnie wytwarza także antyoksydacyjne mechanizmy obrony przed nimi. W warunkach idealnych, tworzenie reaktywnych form tlenu jest równoważone poprzez takie mechanizmy przeciwutleniające. U niektórych osób reakcje te są permanentnie osłabione (np. przez stres, papierosy, alkohol, nadmierny wysiłek fizyczny, zanieczyszczenia, złą dietę czy po prostu starzenie się organizmu). Dochodzi wtedy do zaburzenia równowagi (spadku antyoksydantów lub wzrostu wolnych rodników) i wytworzenia stanu zwanego stresem oksydacyjnym. Substancje obecne m.in. w owocach są źródłem naturalnych antyoksydantów stanowiących ochronę przed nadmiarem wolnych rodników w organizmie. Do najistotniejszych przeciwutleniaczy występujących w owocach, a wpływających na narząd wzroku zaliczymy: witaminę C,  karotenoidy (w tym beta-karoten, luteinę i zeaksantynę), flawonoidy oraz witaminę E.  

 

Witamina C  – podstawowa ochrona  

 

Działanie witaminy C (kwasu askorbinowego) na organizm jest wielostronne. Ta substancja ułatwia przyswajanie żelaza i wapnia, stymuluje odporność organizmu oraz uczestniczy w tworzeniu i przemianach podstawowych substancji w organizmie jak aminokwasy czy hormony. Jaki ma wpływ na Twój narząd wzroku? Kwas askorbinowy jest konieczny do wytwarzania kolagenu, który zapewnia trwałość naczyń krwionośnych, a także stanowi składnik rogówki oka uczestniczącej w procesie widzenia. Ponadto, witamina C jest głównym antyoksydantem występującym w soczewce oka. Zapamiętaj:  wraz ze starzeniem się organizmu, przy długotrwałym wysiłku fizycznym, w sytuacjach silnego stresy i u palaczy jej zapasy ulegają zmniejszeniu, co może wpływać negatywnie na Twój wzrok. Kwas askorbinowy w dużej ilości zawarty jest w takich owocach jak acerola, gujawa, czarna porzeczka, kiwi, papaja, truskawka, pomarańcza czy cytryna.  

 

Karotenoidy  – barwna profilaktyka  

 

Karotenoidy zapewne kojarzą Ci się z różnymi odcieniami. I słusznie! Jest to grupa barwników roślinnych, np. żółtych, czerwonych czy pomarańczowych, występujących w owocach i warzywach. Najważniejsze z nich, które warto w tym miejscu wspomnieć, to beta-karoten, luteina i zeaksantyna. B-karoten w największych ilościach znajdziesz w morelach, wiśni, marakui, mango, grejpfrucie i gujawie. Po spożyciu przekształca się on w organizmie do witaminy A, która tworząc rodopsynę będącą składową pręcików siatkówki naszego oka, jest niezbędna w procesie widzenia.  Luteina i zeaksantyna to karotenoidy występujące w soczewce oka. Ich ilość maleje wraz z postępującym wiekiem. Są substancjami ochronnymi dla siatkówki oka, gdyż posiadają zdolność filtrowania wysokoenergetycznego światła niebieskiego, a więc tego na który tak często narażamy swój wzrok patrząc na ekran monitora czy smartfona. Ponadto dostarczanie karotenoidów z pożywienia, zwiększa ich stężenie w plamce żółtej odpowiadającej m.in. za ostrość widzenia. Wśród owoców największe skupiska luteiny i zeaksantyny znajdziemy w kaki, mandarynce, malinach, pomarańczy i kiwi.

B-karoten w największych ilościach znajdziesz w morelach, wiśni, marakui, mango, grejpfrucie i gujawie.
 podpis

Flawonoidy – niezastąpiona antyoksydacja  

 

Flawonoidy stanowią szeroką i bardzo popularną grupę substancji wykazujących silne działanie antyoksydacyjne. W tej grupie wyróżniamy antocyjaniny polepszające ostrość widzenia oraz widzenie po zmierzchu. W naszej strefie klimatycznej, najbardziej obfitymi we flawonoidy owocami są aronia, czarna porzeczka, czarna jagoda (borówka czernica), wiśnia oraz truskawka.  

 

Witamina E – siła przeciwutleniaczy

 

Ostatnią z omawianych substancji stanowiącą składową wsparcia dla Twojego wzroku, jest witamina E. Nie jest to pojedyncza substancja, lecz nazwa zbiorcza dla rodziny aż 8 podobnych związków.
Grupa witaminy E z dużą skutecznością neutralizuje działanie wolnych rodników, gdyż stanowi jeden z najważniejszych dla nas przeciwutleniaczy. Ponadto, wpływając na uelastycznienie naczyń krwionośnych, wspomaga funkcjonowanie narządu wzroku. Najwięcej witaminy E, wśród świeżych owoców, znajdziemy w kiwi, jeżynie, porzeczce czarnej, mango i morelach.  

 

Podsumowanie  

 

Chcąc zadbać o swój wzrok, powinieneś zadbać o kilka podstawowych zasad. Po pierwsze, zwróć uwagę na swoją dietę i zwiększ ilość spożywanych różnokolorowych warzyw i owoców, szczególnie tych, które zawierają witaminę C,  karotenoidy, flawonoidy oraz witaminę E. Nie zapomnij także odstawić używek,takich jak alkohol i papierosy – one mają ogromny wpływ na ujawnianie się stresu oksydacyjnego. Wszystkie działania wzbogać dodatkowo odpowiednią dawką snu, relaksu, aktywności fizycznej i ciesz się dobrym wzrokiem na długie lata.



Zobacz również produkty DrWitt Premium